Musica nova: Zagros Ensemble 30-juhlakonsertti

Aika: 12.3.2023 klo 15:00 - 16:15
Paikka: Olaus Petrin kirkko, Helsinki

Musican Nova

Osta lippu

30 vuotta täyttävä Zagros Ensemble juhlii töiden merkeissä ja tarjoilee rikkaan konserttielämyksen, jossa esitellään uusinta musiikkia ympäri maailmaa.

Konsertin avaa itävaltalaisen Olga Neuwirthin energinen Naufraghi del mondo che hanno ancorcinque isole della fatica vuodelta 2021. Iranilaisen Arshia Samsaminian tilausteos Nodes and Arcsneljäsosasävelaskelharmonikalle ja soitonyhtyeelle saa solistikseen Veli Kujalan. Salaperäinen ja kiehtova Jaime Belmonte Caparrósin Svarta rosor vuodelta 2015 on Zagrosin kantaesittämä teos alttohuilulle, fagotille ja bassoklarinetille. Meksikolaisen Hilda Paredesin Seed of time (2003) on kompakti teos käyrätorvelle ja jousille. Kovassa nosteessa olevan yhdysvaltalaisen Timo Andresin Checkered shade (2015) päättä konsertin minimalististen käänteiden jälkeen avoimeen kysymykseen.

Esiintyjät:

Zagros Ensemble
Veli Kujala, neljäsosasävelharmonikka
Petri Komulainen, johtaja

Ohjelma:

Olga Neuwirth (1968-): coronAtion II: Naufraghi del mondo che hanno ancorcinque isole della fatica (2021)
Arshia Samsaminia (1989-): Nodes and Arcs, ke.
Jaime Belmonte Caparrós (1988-): Svarta rosor
Hilda Paredes (1957-): Seed of time (2003)
Timo Andres (1985-): Checkered shade (2015)

Tukijat:

Kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto, Taike

 

 

Nodes and Arcs 

For Quarter-Tone Accordion and Ensemble (2022/2023)

 

Performer(s): Zagros Ensemble 

Soloist: Veli Kujala (Quarter-Tone Accordion)

Conductor: Petri Komulainen

Composer: Arshia Samsaminia

 

 

————————————————————

 

About The Composition:

 

Compositions based on Persian Dastgāh/Maqām (Persian Modal System) music with its specific intervals and tones can be challenging for performers unfamiliar with Iranian music. hence, In this composition, I tried to make Persian Micro-Intervals comprehensible and performable for performers with various cultural backgrounds by using the spectral music approach, notation system, and my own compositional way.

The most challenging part of composing “Nodes and Arcs” was figuring out how the quarter-tone accordion could fit the compositional materials I have used in this composition, which are based on the combination of two proposed scales by two of the Iranian medieval polymaths: The 25-tone scale proposed by Abu Nasr Farabi from the book "Masiqi al-Kabir" (The Great Music) written in the 9th century and the 18-tone scale by Ibn Sina from the book "Al-Shafa" (The Book of Healing) written in the 10th century.

I invite you to a sound journey, resulting from the interactions between the Persian Medieval frequency nodes and arcs!